FLOTILY a Autodoprava

Pokutu za přetížení kamionu bude nově platit provozovatel vozidla

7. 3. 2024
2 minuty čtení

Senát dnes odsouhlasil novelu zákona o pozemních komunikacích, dle které pokutu za přetížení kamionu, které policie zjistila při vysokorychlostním vážení bude platit pouze provozovatel vozidla. Postihu tedy nově nebude vystaven také řidič vozidla, jak bylo dosud obvyklé. 

V ČR by mělo být do konce roku v provozu 13 vysokorychlostních vah. Podle dřívějších informací ministerstva dopravy je nyní v různých fázích přípravy sedm lokalit pro převažování v obou směrech. Jde například o D5 u Berouna, D11 u Hradce Králové nebo D3 u Soběslavi. Pokud se úřady nově soustředí výhradně na pokuty pro provozovatele tahačů, dá se očekávat, že se celkový počet udělených pokut zvýší.
Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia vybízelo k modelu takzvaného předvýběru, který funguje například v Německu nebo Rakousku. Vysokorychlostní váha změří přetížený kamion, následně policisté vozidlo zastaví a převáží jej na klasické stacionární váze na parkovišti. Přetíženému vozidlu mohou zabránit v další jízdě. 
Ministerstvo dopravy však jít cestou "předvýběru" nechce. Záměrem je rozběhnout v potřebné míře co nejvyšší míru automatizovaného sankcionování a omezit tak byrokratický nápor. Naopak, dle komunikace například s kolegy z Německa se i oni připravují na systém přímého postihu po vzoru Česka uvedl mluvčí ministerstva.

image
pojištění tahače

Vznik smlouvy zaplacením u povinného ručení

6. 3. 2024
5 minut čtení

Povinné ručení bude online
V rámci implementace nového zákona o povinném ručení a související digitalizace této oblasti pojištění, dochází k úplnému přesunu sjednání pojištění odpovědnosti z provozu vozidla do online prostředí. Pojišťovny jsou povinny neprodleně informovat Českou kancelář pojistitelů (ČKP) o uzavření smlouvy s klientem, a to prostřednictvím online přenosu dat, což trvá pouhé sekundy či maximálně minuty. Těmto procesům pojišťovny přizpůsobují i procesy sjednání smlouvy. Plná digitalizace je plánována na 1. 10. 2024 a jednotlivé pojišťovny připravují různé přístupy k akceptaci smlouvy. Způsob vytvoření a "podpisu" smlouvy se tedy může lišit podle konkrétní pojišťovny.

Vznik smlouvy zaplacením 
Některé pojišťoven sice umožní vznik smlouvy povinného ručení zaplacením, ale dopředu vám nabídnou nejbližší možný počátek vaší smlouvy a to dle typu platby, který zvolíte při sjednání. V situaci, kdy budete chtít pojištění uzavřít ještě "dnes", budou některé pojišťovny vyžadovat platbu pouze kartou, nebo bude na úhradu určen přesně stanovený čas např. 60 minut. Pokud do této lhůty nezaplatíte, návrh smlouvy povinného ručení zaniká a pojistná smlouva nikdy nevznikla. Více příkladů na
portalpojisteni.cz

Plovoucí počátek pojištění
Jedním z funkčních modelů by mohl být tzv. "plovoucí počátek pojištění", který zaručuje, že smlouva vznikne až v okamžiku připsání platby pojistiteli. Pokud tedy stanovíte počátek "dnes", ale platbu uskutečníte až za 2 dny, pojištění bude mít účinnost až od tohoto data. V tu chvíli budou údaje o vašem pojištění předány do ČKP a v registrech bude zaznamenáno, že máte sjednáno povinné ručení.
Další možné varianty, které se mohou týkat i flotilového pojištění a uzavírání rámcových smluv jsou digitální podpisy, akceptace prostřednictvím SMS nebo Bank ID.

pojištění tahače

Jak se pojišťovny chystají na onlinizaci povinného ručení u pojištění flotil?

25. 2. 2024
3 minuty čtení

Zavedení digitálních řešení 
Pojišťovny se v prvé řadě zaměřují na digitalizaci svých služeb, což zahrnuje zejména možnost online uzavření pojistné smlouvy s využitím například elektronického podpisu nebo vzniku smlouvy uhrazením pojistného, což ovšem u není u flotilového pojištění tak časté.

Správa flotil na prvním místě
Pro většinu pojišťoven bude zásadní digitalizovat správu flotilových smluv, tedy včetně připojišťování jednotlivých vozidel do flotily, jejich zániky a změny ve flotile např. připojišťování asistencí nebo skel přes portál pojišťovny nebo webové služby.


Vše snadno do emailu nebo datové schránky
Zasílání vyúčtování, upomínek i zelených karet by se mělo přesunout již téměř výhradně do bezpapírové formy a jejich řešení z emailů a telefonátů převážně do portálů jednotlivých pojišťoven.
V závěsu se dá očekávat postupná digitalizace pojistných událostí. Všechny tyto změny zvyšují dostupnost a pohodlí pro klienty, ale i pojišťovací makléře, kteří smlouvy klientům spravují.

Minimální limit POV se zvýší

V rámci motorové směrnice se navýší minimální zákonem stanovený limit na 50 mil. Kč na každého zraněného nebo usmrceného ze současných 35 mil. Kč.
Většina klientů na českém trhu má již sjednané vyšší limity krytí a pojišťovny tuto změnu zřejmě nepromítnou ani do navýšení pojistného nebo pouze minimálně.

Zvolte dostatečný limit pro tahače a nákladní vozidla

Vzhledem k možnosti způsobení větší škody větším a těžším vozidlem, by minimální doporučený limit POV pro tahače a nákladní vozidla měl být od 100 mil. Kč. Tahače a nákladní vozidla navíc mají mnohem větší nájezdy než běžná osobní vozidla. Více informací můžete najít například na https://portalpojisteni.cz/

Cena limitů

Rozdíl v ceně jednotlivých limitů často není nijak zásadní. Četnost velkých škod (zejména škod na zdraví) není tak častá, aby pojišťovny nutila vyšší limity povinného ručení výrazně zdražovat. Cenu varianty POV často ovlivňuje, pokud spolu s limitem jsou v balíčku i některá doplňková připojištění. 

Asistenční služby pro nákladní vozidla a tahače návěsů

23. 2. 2024
3 minuty čtení

Vhodné asistence jsou dnes často hlavním kritériem při výběru pojišťovny a vhodně zvolený rozsah dokáže majiteli flotily ušetřit mnoho peněz i starostí.

  1. 24/7 dostupnost: Asistenční služba by měla být k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, aby poskytovala pomoc v případě nouze nebo havárie kdykoli a kdekoli.
  2. Rychlá reakční doba: Důležité je, aby asistenční služba měla rychlou reakční dobu a byla schopna poskytnout pomoc co nejdříve po nahlášení problému.
  3. Pokrytí na celém území: Služba by měla mít dostatečné pokrytí na celém území, včetně vzdálených oblastí a zahraničních tras, aby mohla poskytnout pomoc všude, kde je potřeba.
  4. Odtahová služba: Zahrnutí odtahové služby pro tahače a nákladní vozidla je klíčové, pokud nedokážou vozidlo opravit na místě a je potřeba přemístění do servisu.
  5. Technická podpora a silniční služba: Poskytnutí technické podpory a poradenství pro řidiče ohledně běžných problémů s vozidlem může pomoci minimalizovat potřebu odtahu a zkrátit dobu potřebnou k opravě.
  6. Náhradní vozidlo: Nabídka náhradního vozidla v případě, že je vozidlo mimo provoz, může zajistit, že přeprava zboží nebude přerušena příliš dlouho.
  7. GPS sledování: Možnost sledovat polohu vozidla pomocí GPS může pomoci asistenční službě rychleji reagovat a zlepšit komunikaci s řidičem.

image